Image Alt

Concòrdia

Rdp Pacte Estat Unió Europea

Concòrdia explica els motius de la renúncia al Pacte d’Estat per la Unió Europea

Escalé: “des de Concòrdia som euro positius, creiem en la Unió Europea, però no creiem que una aproximació sigui positiva a qualsevol cost”.

El passat dilluns, 4 de setembre, Concòrdia celebrava una Assemblea on es decidia amb els militants el futur de la formació respecte de la seva entrada en el Pacte d’Estat per la Unió Europea. Després d’analitzar minuciosament tota la documentació relativa a l’Acord d’Associació, amb l’objectiu de formar la posició des de la màxima objectivitat possible, i després de posar en comú amb els militants els pros i els contres de l’Acord d’Associació, es va fer una votació que va decidir, per unanimitat, no adherir-se al Pacte d’Estat per la Unió Europea.

Avui, en roda de premsa al Consell General, els consellers generals del Grup Parlamentari de Concòrdia, Cerni Escalé i Pol Bartolomé, han donat els detalls del perquè la formació ha conclòs amb una valoració negativa sobre els impactes del projecte d’Acord d’Associació pels interessos d’Andorra.

Cerni Escalé ha començat la seva intervenció explicant que “seria hipòcrita per part de Concòrdia seguir negociant en un Acord que no hi estem d’acord” i ha passat a fer una reflexió sobre el fracàs que ha representat l’estratègia d’obertura estrangera des de l’any 2011, que ha repercutit en una pujada desmesurada dels preus de l’habitatge arran d’una construcció desmesurada i una competència vinguda de fora als sectors que ja teníem, substituint empreses i competint amb professions liberals amb persones radicades fora del nostre país.

Escalé ha argumentat que “abans de continuar obrint la nostra economia hem de fer els deures de casa i apostar pel talent i per les empreses del país” afegint que “veure com fer una obertura molt més mesurada i progressiva, que ens permeti diversificar els sectors que ens interessen, però conservant el teixit productiu andorrà”.

A partir d’aquí, els consellers generals han començat a justificar la posició contrària de Concòrdia a l’adhesió al Pacte d’Estat, els principals aspectes que no son positius pel benestar i el creixement sostenible de l’economia andorrana.

Finalització del règim d’autorització prèvia

L’Acord d’Associació implica la finalització del règim d’autorització prèvia per les inversions estrangeres. Com ha explicat Escalé, “és la consolidació del procés d’obertura econòmica, malgrat la manca de diversificació econòmica i la poca atracció d’empreses i projectes d’alt valor afegit”. Escalé ha explicat que la majoria d’inversió que rep el país és en immobiliari, amb més de 1.000 milions en inversió estrangera els darrers 6-7 anys.

A més, Escalé ha destacat que “la finalització del règim d’autorització prèvia implica també la no implementació d’un sistema de quotes sobre l’immobiliari”,  punt important per a Concòrdia que ja defensava en el seu programa electoral. Així mateix, també es denota una incompatibilitat en establir un impost sobre les inversions estrangeres en immobiliari per part de ciutadans de la Unió Europea. No es podria aplicar un impost a un inversor que no s’apliqués ja a Andorra.

Competència deslleial als professionals liberals del país

Escalé també ha explicat que, tal com està redactat l’Acord, “la lliure prestació de serveis, implica una competència deslleial per als professionals liberals del país”. Serà molt difícil per Andorra, sobretot dels catalans que parlem el nostre idioma, d’impedir que entrin al mercat laboral i per via de la prestació de serveis puguin fer les mateixes activitats que ja estan fent les empreses del nostre país.

Sistema de quotes migratòries

Com ha pogut explicar Escalé, l’Acord d’Associació implica la impossibilitat de mantenir de forma indefinida el sistema de quotes migratòries. Això provocaria la necessitat de tenir acords parcials que s’haurien d’anar prorrogant. Per Concòrdia, la rellevància d’aquest fet ve donada perquè el creixement del país hauria de ser sostenible.

Pèrdua d’Andorra Telecom 

En aquest punt Escalé ha explicat que tal om ha estat negociat l’Acord, -i en aquest aspecte la Unió Europea és molt clara- “implica la condemna per Andorra de perdre Andorra Telecom com a operador públic”. Escalé ha puntualitzat que, tal com està redactat, Andorra Telecom acabarà privatitzat, fet que provocaria la pèrdua molt important d’ingressos (40 M euros d’Andorra Telecom acaben revertits en inversió i en transferències que compensen els dèficits de l’Estat).

El conseller ha explicat que “aquesta pèrdua d’ingressos no sabem com es podria suplir per part de Govern”.

Comitè mixt

 En aquest apartat ha agafat la paraula el conseller general Pol Bartolomé que ha començat la seva intervenció explicant que en l’Acord hi ha elements del disseny institucional que no acaben de convèncer a Concòrdia, en particular “el del Comitè Mixt, que serà l’òrgan de dirigir i supervisar l’aplicació de l’Acord”.

Bartolomé ha explicat que hi ha la previsió d’excloure el Consell General del Comitè Mixt. Per a Bartolomé, “és un fet preocupant” especialment si es té en compte el caràcter dinàmic de l’Acord, on Andorra haurà d’adoptar amb caràcter anual desenes de noves legislacions europees.

Andorra queda sotmesa a l’arbitratge del Tribunal de Justícia de la Unió Europea

Un altre punt negatiu que ha destacat Bartolomé, que no acaba de convèncer als integrants de Concòrdia, és el rol previst en l’Acord pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) i la delegació de competències judicials que suposa.

Això es traduiria, que, en cas que Govern i la Comissió divergeixin sobre l’aplicació o interpretació de l’Acord o sobre els continguts o terminis d’una norma europea, correspondria al TJUE resoldre la disputa. Com ha remarcat Bartolomé, això suposaria “una concessió de la sobirania inassumible”.

Transformació que suposa l’Acord per l’estructura pressupostària de l’Estat

Bartolomé ha iniciat aquest punt denunciant “amb preocupació una pèrdua substancial dels ingressos de l’Estat fruit de l’entrada en vigor de l’Acord i l’increment notori de les obligacions i responsabilitats administratives vinculades a la transposició del cabal comunitari”.

Referèndum i Europa a múltiples velocitats

En el torn de preguntes, i responent a la pregunta de què passaria si en un referèndum la posició d’Andorra fos el no, Bartolomé ha explicat que “dins de les institucions europees, recentment, hi ha hagut un debat sobre l’Europa a múltiples velocitats”, on s’exploren les “diferents vies d’integració del conjunt d’estats europeus en el marc de la Unió Europea”. Per tant, i com ha exposat el conseller general, “a curt o mitjà termini hi haurà una finestra d’oportunitat per trobar l’encaix d’Andorra amb la Unió Europea”.

En aquest aspecte, Escalé ha expressat que “tant de bo no arribem a votar un ‘no’ a un referèndum” apel·lant a què les negociacions “agafin un ritme més lent, podent negociar aquest Acord de forma progressiva i gradual”, esperant els canvis d’una Unió Europea en plena transformació.

Possibles conseqüències negatives de l’Acord

Davant de la qüestió de les possibles conseqüències negatives de l’Acord d’Associació, Escalé ha estat molt crític amb l’administració central (actual i anterior), i ha dit que “Govern ha jugat a la política de la por” i s’ha referit a una possible renúncia de l’Acord Duaner.

El conseller general ha remarcat que la Unió Europea no ha denunciat mai -des del 2007- un acord comercial, afegint que “no és un procediment que existeixi ni està determinat en les normes europees”. Per tant, Escalé ha resolt que “és una amenaça infundada”, afegint que el que s’hauria de fer és “donar informació a la gent del país perquè pugui decidir la seva posició en el debat de l’entrada al mercat únic”.

Segons Escalé, “hem de parlar sobre els aspectes positius de l’acord, que el Govern ho ha fet de forma àmplia, però també sobre els riscos”. A més, el conseller general ha esgrimit que “el Govern no pot utilitzar els recursos públics per parlar únicament només sobre els beneficis de l’acord, sent una gran irresponsabilitat”, sentenciant “que l’Estat només parli dels punts positius és un gran problema democràtic”.

Sortida del Pacte d’Estat

Segons el president del grup parlamentari de Concòrdia, “Andorra no s’ha d’aixecar de la taula de negociacions i ha de continuar expressant el seu parer i vetllant pels diferents sectors de l’economia andorrana”, remarcant que “des de Concòrdia som euro positius, creiem en la Unió Europea, però no creiem que una aproximació sigui positiva a qualsevol cost”,

Escalé ha indicat que “s’ha de continuar allargant la negociació plantejant de forma clara i honesta per part d’Andorra la nostra posició i les línies vermelles fins que la UE es transformi i, aleshores, trobar el millor encaix per Andorra que respecti les nostres singularitats”.

Al final de la compareixença hi ha hagut una demanda als consellers generals sobre un comentari -extret de l’esfera política- que hauria dit que la sortida del pacte es podria considerar una deixadesa política i que s’hauria optat per l’opció més senzilla. Escalé ha estat molt contundent al respecte dient “ Si estiguéssim en política per fer allò que és fàcil en lloc d’allò que és just, estaríem tots dins de Demòcrates per Andorra. És insultant la idea que adoptem una posició en un aspecte com l’Acord d’Associació que té l’impacte més important pel país després de la Constitució dient que és perquè és fàcil”, sentenciant que “és mentida”.

 

Necessites contactar amb Concòrdia?

Doncs aquí et deixem les dades de contacte!

C. Ciutat de Valls, 14

AD500 Andorra la Vella

Segueix-nos:

Estàs a un clic de contactar amb Concòrdia.

Només has d’omplir un senzill formulari.