Image Alt

Concòrdia

Rocio Escudero escriu sobre la perspectiva de gènere en les imatges.

La perspectiva de gènere en les imatges

Avui donem veu a una de les nostre afiliades, Rocío Escudero, que reflexiona en com les imatges publicitàries poden perpetuar estereotips de gènere o ajudar a trencar-los, contribuint a una societat més inclusiva. La llegim?

Ja deia el proverbi xinès que “una imatge val més que mil paraules”, però, alguna vegada, passejant per Andorra, t’has parat a observar alguna publicitat? Què hi has vist? Res t’ha sobtat? Creus que hi faltaven o sobraven elements? Has analitzat mai les imatges publicitàries que es publiquen al país? Jo, sí. I és una activitat tant entretinguda com recomanable per endinsar-te en el canvi de mirada que comporta un canvi en la societat. Una societat que, personalment, voldria igualitària; no només pel que fa a homes i dones, sinó pel que fa a les persones en general, totes elles amb les seves característiques físiques, intel·lectuals, econòmiques, socials i culturals, sense cap distinció.

La creació de la identitat pròpia és un procés complex i multidimensional, que s’inicia en la infància i es va desenvolupant al llarg de la vida, i en el qual intervenen diversos agents socials. Remarco la infància perquè ja des dels primers mesos de vida, aquestes personetes necessiten saber-se i sentir-se part de l’entorn i la societat, i identificar-se amb un rol determinat. Aquests fets són indispensables pel seu desenvolupament i per a la creació de la seva identitat personal. Les imatges que mostra un conte, la publicitat d’un banc o d’una perfumeria… Tot influeix en aquesta recerca del jo. Però què passa quan els rols que es mostren es limiten en ser home o dona? Doncs que apareixen les desigualtats, ja que quan aquestes imatges perpetuen estereotips de gènere, negatius o rols estereotipats, invisibilitzen certs grups o promouen estàndards irreals, que contribueixen activament a la generació i perpetuació de desigualtats en la societat.

En concret, una de les principals desigualtats és aquella que distingeix entre homes i dones, el que tothom coneix com a desigualtat de gènere. Però, com es manifesta en les imatges? Doncs amb els estereotips i els rols de gènere que la majoria hem integrat al nostre cap des de la infància fins a l’edat adulta. I perquè veieu que encara queda molt per canviar, dono alguns exemples extrets d’observar imatges que formen part de contes infantils i de la publicitat de diferents entitats del país.

En molts casos, per distingir una dona o nena, es mostra la imatge d’una persona amb els cabells llargs, complementats amb llacets o flors, cuetes, arracades, maquillatge, un cos sense pèl, esvelt, i vestint de color rosa, violeta o amb tonalitats clares, sovint amb faldilla, vestit o samarreta curta (d’aquelles que deixen veure el melic), i amb una nina en braços o una bossa de mà penjada, amb sabates de taló o plataforma, i joies al coll o als canells. Per contra, els nens i els homes acostumen a portar els cabells més aviat curts, sense arracades (potser una petita en una de les orelles, en imatges més actuals), sense maquillatge, amb barba, forts i més alts que les dones, sempre amb pantalons i camisa, samarreta o dessuadora (de colors més aviat foscos, com blaus i verds), i normalment llises o sense gaires floritures, amb vambes o sabata de vestir (en el cas d’anar més formals), i com a complement un rellotge o una motxilla. Quan es representa a una mare o un pare, ella sempre duu la canalla en braços o al cotxet, i ell sempre a la motxilla o damunt les espatlles. Ella juga a terra o cuina, a les escenes casolanes, i ell seu a la butaca i llegeix. Potser alguns d’aquests exemples et semblaran normals, quotidians o exagerats, però són aquests tipus d’estereotips i rols de gènere els que marquen la diferència i fomenten desigualtat. A més, no sé si hi hauràs parat a pensar, però, on queden representades dins d’aquests rols les persones que no se senten identificades amb el gènere masculí o femení, amb la classificació home o dona? I les que simplement se senten home o dona, però no se senten còmodes amb aquests estereotips i rols? Novament desigualtat i exclusió.

Les imatges criden l’atenció, evoquen a emocions i reaccions i transcendeixen les barreres lingüístiques, fent-les accessibles a persones de diferents idiomes, cultures i edat. Són una eina molt potent per perpetuar o canviar estereotips i rols de gènere a la nostra societat, a més de referències i exemples per als infants. Si bé les grans entitats tenen la responsabilitat d’identificar i modificar aquests rols i estereotips, també nosaltres els ciutadans i les ciutadanes, la societat en general, amb reflexions com aquesta, podem posar el nostre granet de sorra per ajudar a trencar-los i contribuir a fer d’Andorra un país inclusiu i exemplar, on tota persona es senti representada.

Rocío Escudero, afiliada de Concòrdia

Necessites contactar amb Concòrdia?

Doncs aquí et deixem les dades de contacte!

C. Ciutat de Valls, 14

AD500 Andorra la Vella

Segueix-nos:

Estàs a un clic de contactar amb Concòrdia.

Només has d’omplir un senzill formulari.